Utmärkt träning på studsmatta

Vem har sagt att du måste bege dig iväg till ett gym för att hitta perfekta träningsredskap? Har du barn och finns det en studsmatta redo att användas i trädgården? Genom att använda dina barns studsmatta som vanligtvis är tänkt för lek kan du bättra på flåset och konditionen och samtidigt ha kul. Det blir ett roligt träningspass som du dessutom kan avnjuta tillsammans med nära och kära.

Att hoppa sig i form är både roligt och skönt för kroppen. Med en trampolin eller studsmatta ger du kroppen vad den behöver samtidigt som du inte ens ser tiden passera. Du kan träna själv eller tillsammans med familjen och till exempel skapa träningspass där ni turas om att hoppa och gör andra övningar vid sidan av mattan. Tävla, lek och svettas! Inget kan vara bättre.

Olika sätt att använda studsmattan

En studsmatta eller trampolin är främst avsedd för hopp, men går även att använda till andra övningar, såsom styrke- eller balansträning. En kombination av alla tre är en bra idé och rekommenderas av experter då du får en allsidig träning. Dock ska du anpassa träningen efter din kropp och dina förutsättningar. Är du skadad, gravid eller befinner dig i en hög ålder, kan du ta det lite lugnare med hoppen och träna mer styrka istället. Om du är en van träningsmänniska eller en löpare som vill ha lite ombyte, kan du använda studsmattan som komplement till din basträning. Att hoppa stärker nämligen ben- och vadmuskulatur och förenklar för kommande träningspass.

Tips på hur träningspasset kan se ut

Det är viktigt att du inte slarvar med uppvärmningen, eftersom du annars kan skada dig. Börja inte med höga hopp, utan jogga runt på mattan eller bredvid den. Här är det bra, om ni är flera, att varva träningen genom att låta den ena hoppa när den andra gör styrke- eller balansövningar. Ta tid och byt när klockan piper till. Låt uppvärmningen ta minst 10 minuter. När du sedan börjar hoppa ordentligt bör du vistas närmare mitten av mattan av ren säkerhet.
När du ska övergå till balansträning och styrkeövningar, kan du göra utfallssteg, skridskohopp, klättrande plankan med hjälp av stegen vid studsmattan och magövningar genom att lyfta benen och armarna mot skyn och nudda tårna om och om igen. Detta gynnar både styrka och balans och är en bra avslutning på ditt träningspass.